onsdag 30. oktober 2013

Olympisk vektløfting, med coach i særklasse!

Onsdagene hos oss er en rutinepreget dag. Guttungen og jeg drar på BB Gym Bodø i lag. Han trener Krav Maga og jeg trener CrossFit.

De siste ukene har onsdagene blitt løftedagen min. Jeg har en litt vond skulder, så da er det godt å kunne fokusere ekstra på en av de øvelsene jeg er svakest i - nemlig knebøy.
Å ha en naprapat som er tidligere Norgesmester i Olympisk vektløfting, som attpåtil trener sammens med oss har vist seg å være gull verdt.


Forsøk på 70kg rykknebøy (overhead squat)

Vi har tatt knebøyen min, rykka den opp med rota, og planta inn et nytt grunnlag med helt ny innlæring av teknikken fra grunnen av. Elisabeth er nøye, dyktig å forklare og gir seg ikke før det er perfekt. Teknikk og mobilitet som grunnlag, så kommer styrke på sikt.

I dag var det knebøy med vekta på strake armer over hodet i stedet for på ryggen. Det krever mye mer stabilitet i overkroppen, mobilitet og styrke i skuldre og en mye roligere og stødigere bevegelse ned og opp. Tidligere rekord på 60kg ble slått med en 2-er på 65kg i dag :)
Teknikk og stabilitet gir rolig framgang, godt å se vektene krype oppover, spesielt på en skulder-tung øvelse. Ingen smerter i dag :D

Takk til Elisabeth Holmstrøm, naprapat og olympisk vektløfter, for både god coaching og reprasjon av diverse skavanker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar