lørdag 25. januar 2014

Isrulling i godt selskap!

Bodø er ikke akkurat verdens navle, men padlemiljøet er stort i Bodø. At det er så få (les: ingen) andre grønlandsrullere her er et stort spørsmålstegn for meg.
Men, det gjør jo at jeg ikke er treg om å takke ja når en omstreifende ruller farer forbi, med drakt og tuiliq i bilen - og et ønske om å rulle litt en lørdags morgen.

Steffan fra Brottsport tok kjøreturen fra Lødingen til Bodø, å slo to fluer i en smekk med å ta med seg padleutstyret. 

Idyllisk vintervær!
Den siste uka har isen ligget langt ut i vika her, men herren sto oss bi å knuste bort mesteparten med litt skikkelig østavindskuling i et par dager. Med -10, dog vindstille, på fredags var jeg litt skeptisk til kulden, men lørdags morgen ga -2 og 8m/s østfra istedenfor. Det er alltid spennende med en værutfordring :)


Med østavind kommer korte krappe brytende bølger rett inn i leia hvor vi setter ut. Nå er bølger relativt nytt terreng for meg - its a work in progress kan du si - så det blir jo morro tenkte jeg. Kombinasjon bølger og vind vrir kajakken ganske kjapt, men med litt årebruk mot nærmeste stein får jeg snudd så hekken peker utover og padler i revers som en helt. Rakk kansje akkurat å tenke "I made it" før ny bølge vender Zegulen nitti grader og neste bølge snur meg opp ned i sjøen.
Gjett en gang hvem som var glad for all chest sculling-treninga? Gjett en gang hvem som hadde glemt å slå på GoProen!

Mitt "lokale" padleområde byr heldigvis på skjermet farvann fra alle vindretninger, så 2-300 meter i bølgene finner vi ei relativt lun vik. Lavvann gir oss litt grunne forhold (rundt metern på det grunneste), men når man er obs på dybden å "tucker" godt opp til dekket er det utrolig hvor lite kjølklaring man trenger for ei rulle :)

Varmer opp med standardruller og sculling. Merker ganske kjapt at Fourth Element Xerotherm OG Arctic er for mye og hindrer god bevegelse i overkroppen.

Butterfly roll på venstre side:



Stormrulla satt ikke til å begynne med, så her ble det back to basics og noen continous storm rolls for å få godfølelsen igjen.



Når jeg knøvler til ei rulle er det stort sett standard sveip eller chest scull som får meg opp igjen, så jeg prøver og litt å bare finne setup fra opp ned å bruke stormrulla her.



Til slutt dagens positive ting. Etter all knøvlinga med stormrulla, dårlig chest scull venstre side, ikke få til static brace uten åra etc, så var det godt å få en "ny" en. Har tatt den en gang før for lenge siden, men iallefall, shotgun roll - here it is. Jada, mister åra idet jeg går opp på bakdekket. Er det trekk i konkurranse?



For de observante, JA, vi glemt bytte årer, så NEI jeg fikk ikke testa Gearlab´
en! Takk for ei gøy rulleøkt. Si ifra neste gang du farer forbi :)

1 kommentar:

  1. Trur det hadde blitt litt trekk på den siste der, ja. Elles mykje bra her! Kjedeleg når rullene forsvinn, men det er ofte eit trinn ein må igjennom for å kome vidare. ;-) Øve, øve, øve, øve osb...

    SvarSlett